• Soniq

Soniq Sweet Spot Q2 : Devos Lemmens en GAIA scoren

‘Den echte voor al je gerechten’, de spot van LDV United voor Devos & Lemmens, in de ‘Dat is ‘mmm’ campagne in een productie van Raygun, won de Soniq Sweet Spot voor het tweede kwartaal van 2024 aan Nederlandstalige zijde.
 
Aan Franstalige zijde ging de radiocampagne van GAIA – ‘Faisons entendre leur voix’ – gecreëerd door Untitled Workers Club in een productie van Sonhouse, met de eer lopen.

Wat D&L betreft apprecieerde de jury “de kunst om het telkens opnieuw plezant te houden” en de zeer sterke sound branding. Bij GAIA was het de interessante auditieve insight – zeer relevant voor het medium- die intens en sterk is en doet nadenken.

Als 2de kwamen in het Noorden BEOBANK en in het Zuiden de spot voor CARPASS als runner up uit de bus.


Tot slot was het de Nationale Loterij die met 2 verschillende producten als 3de uit de bus kwam. In het Noorden voor Lotto, in het Zuiden voor Winforlife.

De SONIQ SWEET SPOT, bekroont elk kwartaal een nieuwe radiospot waarin originaliteit, creativiteit, production value en duidelijkheid par excellence samenkomen.
‘Radio Advertising at its best’ dus als inspiratiebron voor audiomakers.  

Audioreclame is een vak op zich en het is een grote uitdaging om auditieve territoria te bouwen en tegelijk creatief en fris uit de hoek te komen. Met de nieuwe invulling van SONIQ wil VIA op zoek gaan naar creaties die hierin een voorbeeld en inspiratiebron kunnen zijn voor andere audiomakers. Vanuit dat oogpunt wil VIA elk kwartaal in elk taalgebied een spot bekronen die eruit springt en in de kijker mag gezet worden.

Maandelijks worden er gemiddeld 390 nieuwe creaties (NL + FR) gerealiseerd en op de radio gebracht. Dat kan gaan over nieuwe campagnes (met vaak verschillende spotversies) of bestaande campagnes met een vernieuwde versie van een spot.

De twee taalgebieden worden apart beoordeeld. Het is dus mogelijk dat eenzelfde campagne in de beide landstalen wordt gelauwerd, maar evengoed kunnen het twee verschillende adverteerders/campagnes zijn.

Selectieprocedure

  • VIA doet de selectie in Addwizz van Nielsen
  • Een eerste preselectie gebeurt door de oogst te downsizen naar 25 spots NL en 25 spots FR
  • Deze long list wordt ter stemming voorgelegd aan de leden van VIA die met audio bezig zijn (DPG Media, VAR en RMB). Deze stemming reduceert de longlist naar een shortlist van 10 NL en 10 FR
  • De hoofdjury bepaalt de uiteindelijke winnaar via een voting op een speciaal ontwikkeld platform

Voorwaarden

  • Uitsluitend nieuwe spots of spotversies worden geselecteerd. Die gebeurt door gebruik te maken van de filter “new to the market” in Addwizz van Nielsen.
  • De spotlengte is minstens 15” of langer.
  • Sectoren media, manifestaties, geassocieerde manifestaties en uitgeverijen worden uitgesloten
  • De creatie moet aanwezig geweest zijn in de periode op minimaal 2 nationale radio’s met minimaal 20 spots. Dit criterium geldt apart voor Noord en Zuid.

De jury is samengesteld uit creatieven, professionals uit productiehuizen en journalisten. Dit zijn de namen van de jury 2024 (in alfabetische orde):

  • Pierre-Etienne Bonnet (Radio director / Podcast producer , Sonhouse)
  • Debby De Ridder (Creative Content Director , VLM)
  • Toon Jansegers (Audio Music Producer / Audio Director , Raygun)
  • Wesley Kuystermans (Creatief directeur, LDV United)
  • Alison Luca (Chargée de projet , Lezarts Urbains)
  • Arnaud Pitz (Creative Director  , Egghunter)
  • Benoit Pirson  (Manager, Bleu nuit)
  • Leen Renders (Realisator, Geluidshuis)
  • Merouane Saadi (Music & Podcast Advertising Lead Europe , Nextbroadcast)
  • Régine Smetz (Copywriter , TBWA)
  • Paul Wauters (Chief Creative Officer, Accenture Song)
  • Griet Byl (Editor in Chief, MM)          
  • Damien Lemaire (Chief editor, MM)