Immoscoopman, de spot van AKQA op de tonen van “Scatman” won de Soniq Sweet Spot voor het derde kwartaal van 2024 aan Nederlandstalige zijde.
Aan Franstalige zijde ging de radiocampagne van PEVR – Parents d’Enfants Victimes de la Route – gecreëerd door Happiness in een productie van Raygun, met de eer lopen.
Op 14 november werden de winnaars bekendgemaakt tijdens het webinar “Stronger waves with Radio”. Bekijk hier de video !
De SONIQ SWEET SPOT, bekroont elk kwartaal een nieuwe radiospot waarin originaliteit, creativiteit, production value en duidelijkheid par excellence samenkomen.
‘Radio Advertising at its best’ dus als inspiratiebron voor audiomakers.
Audioreclame is een vak op zich en het is een grote uitdaging om auditieve territoria te bouwen en tegelijk creatief en fris uit de hoek te komen. Met de nieuwe invulling van SONIQ wil VIA op zoek gaan naar creaties die hierin een voorbeeld en inspiratiebron kunnen zijn voor andere audiomakers. Vanuit dat oogpunt wil VIA elk kwartaal in elk taalgebied een spot bekronen die eruit springt en in de kijker mag gezet worden.
Maandelijks worden er gemiddeld 390 nieuwe creaties (NL + FR) gerealiseerd en op de radio gebracht. Dat kan gaan over nieuwe campagnes (met vaak verschillende spotversies) of bestaande campagnes met een vernieuwde versie van een spot.
De twee taalgebieden worden apart beoordeeld. Het is dus mogelijk dat eenzelfde campagne in de beide landstalen wordt gelauwerd, maar evengoed kunnen het twee verschillende adverteerders/campagnes zijn.
Selectieprocedure
Voorwaarden
De jury is samengesteld uit creatieven, professionals uit productiehuizen en journalisten. Dit zijn de namen van de jury 2024 (in alfabetische orde):