‘Den echte voor al je gerechten’, de spot van LDV United voor Devos & Lemmens, in de ‘Dat is ‘mmm’ campagne in een productie van Raygun, won de Soniq Sweet Spot voor het tweede kwartaal van 2024 aan Nederlandstalige zijde.
Aan Franstalige zijde ging de radiocampagne van GAIA – ‘Faisons entendre leur voix’ – gecreëerd door Untitled Workers Club in een productie van Sonhouse, met de eer lopen.
Wat D&L betreft apprecieerde de jury “de kunst om het telkens opnieuw plezant te houden” en de zeer sterke sound branding. Bij GAIA was het de interessante auditieve insight – zeer relevant voor het medium- die intens en sterk is en doet nadenken.
Als 2de kwamen in het Noorden BEOBANK en in het Zuiden de spot voor CARPASS als runner up uit de bus.
Tot slot was het de Nationale Loterij die met 2 verschillende producten als 3de uit de bus kwam. In het Noorden voor Lotto, in het Zuiden voor Winforlife.
De SONIQ SWEET SPOT, bekroont elk kwartaal een nieuwe radiospot waarin originaliteit, creativiteit, production value en duidelijkheid par excellence samenkomen.
‘Radio Advertising at its best’ dus als inspiratiebron voor audiomakers.
Audioreclame is een vak op zich en het is een grote uitdaging om auditieve territoria te bouwen en tegelijk creatief en fris uit de hoek te komen. Met de nieuwe invulling van SONIQ wil VIA op zoek gaan naar creaties die hierin een voorbeeld en inspiratiebron kunnen zijn voor andere audiomakers. Vanuit dat oogpunt wil VIA elk kwartaal in elk taalgebied een spot bekronen die eruit springt en in de kijker mag gezet worden.
Maandelijks worden er gemiddeld 390 nieuwe creaties (NL + FR) gerealiseerd en op de radio gebracht. Dat kan gaan over nieuwe campagnes (met vaak verschillende spotversies) of bestaande campagnes met een vernieuwde versie van een spot.
De twee taalgebieden worden apart beoordeeld. Het is dus mogelijk dat eenzelfde campagne in de beide landstalen wordt gelauwerd, maar evengoed kunnen het twee verschillende adverteerders/campagnes zijn.
Selectieprocedure
Voorwaarden
De jury is samengesteld uit creatieven, professionals uit productiehuizen en journalisten. Dit zijn de namen van de jury 2024 (in alfabetische orde):