Context
De energiewereld is in verandering. Luminus wil hierin een belangrijke rol spelen. Niet alleen omdat het constant investeert in duurzame energie, maar ook dankzij zijn sterke positie in waterkrachtenergie en absoluut leiderschap in windenergie van Belgische bodem. Luminus wil samen met de klanten gaan werken aan die noodzakelijke overgang naar een duurzame toekomst.
Herpositionering
In 2019 gaat EDF Luminus over in Luminus, zowel voor B-to-C als voor B-to-B.
De positionering: “de accelerator van de energieovergang in België”.
De boodschap: “Samen maken we het verschil voor een duurzame toekomst”.
Er wordt gewerkt aan de communicatie voor de komende jaren. Uiteraard hoort daar ook de audio-identiteit bij.. We begonnen met een kortere “sonic identity” op basis van de bestaande muziek. Daaruit hebben we vervolgens volledig nieuwe variaties gemaakt.
Welke elementen heeft men gebruikt, met welk doel?
Een belangrijk aspect van de briefing was ‘duurzaamheid’.
Eerst en vooral kozen we voor ‘duurzame’ instrumenten zoals de marimba, de xylofoon en houtblokken. Daarnaast werkten we met zelfgemaakte, gerecycleerde instrumenten. Verder creëerden we slagwerk van een bos… of toch van bomen en struiken. In de studio transformeerden we alles in ons eigen ‘natuurdrumstel’.
Naast duurzaamheid, was ook ‘menselijkheid’ belangrijk. Maar een zangstem leek ons niet aangewezen, omdat die te veel aandacht zou opeisen. Daarom voegden we het menselijk aspect toe in de muziek met percussieve mondgeluiden, kleine positieve kreetjes, enz. Vervolgens werkten we alles uit tot een brandtune.
Next : variaties voor verschillende touchpoints. We componeerden verschillende versies voor de onlinevideo’s, maakten ringtones, underscores voor presentaties, liftmuziek… Kortom: een volledige waaier aan toepassingen.
We bundelden alles in een audio brand book dat nu officieel deel uitmaakt van het Luminus-brand book.