Mark Ritson: Amazon is perfecte voorbeeld waarom grote merken moeten adverteren

Marketingprofessor Mark Ritson is columnist bij Marketingweek.nl en laat geregeld zijn mening horen over marketing gerelateerde zaken. Dit keer schrijft hij over de ommezwaai van Amazon. Het Amerikaanse e-commerce bedrijf staat nu bovenaan de lijst van wereldwijde advertentie-uitgaven, ondanks de oorspronkelijke scepsis van oprichter Jeff Bezos ten opzichte van adverteren. Hier vindt u een samenvatting van het opiniestuk van Mark Ritson op Marketingweek.com

Amazon is een vreemde kampioen op het gebied van adverteren. Het is een bedrijf dat zowel geld verdient als geld uitgeeft aan advertenties. Terwijl het dit jaar $ 11 miljard vrijmaakte om reclame te maken voor zijn producten, ontving het zelfs nog meer geld van bedrijven die betaalden om hun producten te promoten via het almachtige platform. Maar de belangrijkste reden waarom Amazon een vreemde match lijkt met reclame, is dat het – samen met Tesla – wordt gezien als het belangrijkste voorbeeld van een bedrijf dat helemaal niet hoeft te adverteren.

Meerdere keren per dag citeert een techneut Jeff Bezos op Twitter dat adverteren ‘de prijs is die je betaalt voor het hebben van een onopvallend product of onopvallende dienst’. Het is een citaat dat veel aandacht trekt van mensen die reclame over het algemeen als een anachronisme beschouwen in de moderne marketingwereld van first-party data, content en purpose. Dit zijn dezelfde mensen die beweren dat Tesla nooit hoeft te adverteren omdat ‘er meer vraag dan aanbod is’ of die hun schouders ophalen bij de bedrijven die in de rij staan om te adverteren tijdens de Super Bowl.

De kracht en impact van advertentie-uitgaven
Bezos kwam tot inkeer in 2018, toen hij tegenover zijn personeel bekende dat hij van gedachten was veranderd over reclame. Eeuwig nieuwsgierig en open voor ideeën, besefte Bezos dat Amazon aan het veranderen was, net als zijn concurrenten. Het bedrijf had nu ook producten waarvoor reclame gemaakt moest worden. Zijn focus zou blijven op de klant- en productinnovatie, maar die aandacht belette niet langer dat reclame ook deel uitmaakt van het plan.

Bezos werd zich ook bewust van de groeiende focus van zijn concurrenten op het succes van Amazon. De meeste advertentie-uitgaven zijn defensief. En Amazon heeft veel te verdedigen. Met traditionele retailers – met aan de leiding Walmart – die hun eigen online mogelijkheden steeds verder uitbreidden met grote advertentie-investeringen, moest Amazon deze rivalen evenaren.

Amazon is misschien een vreemd bedrijf om bovenaan de ranglijst van advertentie-bestedingen te staan, maar ze zijn ook een belangrijk voorbeeld voor anderen die de kracht en impact van investeren in advertentie-bestedingen in twijfel trekken. En gezien de spectaculaire groei van Amazon (zelfs tijdens de Covid-19 maanden) en het nieuwe geloof van de CEO in de kracht van reclame, zou het de komende 30 jaar zijn toppositie aan het hoofd van de tafel kunnen behouden.

Dit is een samenvatting van het opiniestuk van Mark Ritson op Marketingweek.com. Lees hier het volledige artikel.

Schrijf in voor newsletter

Related content

  • Play

    Peter Field: Waarom TV nog steeds de basis vormt van effectiviteit

  • Play

    Video Observer 2023

  • Play

    Global TV deck 2023

  • Play

    Attention, a key metric for your video plan

  • Play

    The Power of TV in the Attention Economy

Vul dit formulier in om het bestand te downloaden

Ik wil graag op de hoogte blijven van de activiteiten van VIA