Top 100 best bekeken TV programma’s

De best bekeken TV programma’s van 2020

Zoals elk jaar publiceerde het CIM zopas de top 100 van de meest bekeken televisieprogramma’s in Frans- en Nederlandstalig België

Als we kijken naar de Vlaamse top 100, blijkt dat het afgelopen jaar zomaar even vier programma’s meer dan twee miljoen kijkers bereikte (in volgorde: de kerstspecial van De Kampioenen (Eén), The Masked Singer (VTM) van 6 november, het 7-uur journaal van 30 november op Eén (met het afscheid van nieuwsanker Martine Tanghe) en de aflevering van Kamp Waes op 1 december.

Aan Franstalige zijde ziet deze rangschikking er heel anders uit. Daar bestaat de top zes uit journaals en extra nieuwsuitzendingen (allemaal tijdens de eerste lockdown), vier op La Une en twee op RTL TVI, maar ook hier liggen de kijkcijfers beduidend hoger dan een jaar geleden: zo behaalde de nummer één (de speciale editie van het avondjournaal van 17 maart op La Une) meer dan een miljoen kijkers, terwijl de nummer een van vorig jaar (de kwalificatiewedstrijd van de Rode Duivels tegen Schotland op 11 juni) afklokte op 824.000 kijkers. De hele top zes van 2020 scoort overigens hoger dan die topmatch.

TOP 100 NOORD : link
TOP 100 ZUID  : link

Bron : CIM
Sinds 1 januari 2020 publiceren het CIM het aantal kijkers alle schermen = aantal kijkers van het volledige tv-programma op TV of Online, gewogen met hun kijkduur (gemiddelde kijkduur) :

  • TV : 02-26h, Live+7+Guests = aantal kijkers van 4 jaar en ouder en eventuele gasten in Vlaanderen en Brussel NL (Noord) en Wallonië + Bxl FR (Zuid)  tot 7 dagen na uitzending van het programma;
  • Online : het aantal kijkers is hier gebaseerd op het aantal gemeten toestellen, meekijkers worden dus niet meegerekend. Het gedeelte Online bevat op dit moment TVprogramma’s die bekeken kunnen worden tot 7 dagen nà de TV-uitzending op de platformen van de zenders  (NOORD = VRTNU, VTMGO, VIER.be, VIJF.be) (ZUID = RTL PLay, RTBF Auvio)

Schrijf in voor newsletter

Related content

  • Play

    Mark Ritson: Amazon is perfecte voorbeeld waarom grote merken moeten adverteren

  • Play

    Het halo effect: online in combinatie met TV is effectiever dan online only

  • Play

    Beeld van wat TV is veranderd, vertrouwen in TV-reclames groter dan andere platforms

  • Play

    Meer aandacht en ad-acceptance op VTMGo versus Youtube

  • Play

    Verslag webinar Mark Ritson: Investeren tijdens recessie