Reclame wordt vaak gereduceerd tot haar commerciële dimensie, maar speelt nochtans een belangrijke economische en maatschappelijke rol. Tijdens de tweede State of the Union, georganiseerd door het CIM en de Raad voor Reclame, presenteerde Geert Noels (CEO en Chief Economist Officer van Econopolis) een studie waarin de totale impact van de sector werd geraamd op 16,4 miljard euro, ofwel 2,8 % van het Belgische bbp. Deze bijdrage gaat veel verder dan alleen de financiering van de media: ze ondersteunt creativiteit, democratie, sociale cohesie en de aantrekkelijkheid van het land.
“De impact van reclame is veel groter dan we denken. ” Bij de opening van de State of the Union, georganiseerd in De Munt door het CIM en de Raad voor Reclame, wilde de economist Geert Noels de zaken rechtzetten. Volgens een studie van zijn bedrijf Econopolis, via zijn dochteronderneming Ortelius, bedraagt de directe impact van de sector 4,1 miljard euro per jaar. Als we daar de indirecte effecten bij optellen, stijgt dit cijfer tot 16,4 miljard, ofwel 2,8 % van het Belgische bbp.
Een gewicht dat veel groter is dan de financiering van de media. Reclame, benadrukt Noels, ondersteunt lokale creativiteit, stimuleert de concurrentie, trekt buitenlandse investeringen aan en versterkt de zichtbaarheid van het land. Ze bevordert ook kwaliteitsvolle informatie, die essentieel is voor het goed functioneren van de democratie en voor de sociale band die de media smeden.
Maar de sector staat voor nieuwe uitdagingen. Door de digitale transitie blijven de inkomsten geconcentreerd in handen van de wereldwijde technologiereuzen, wat de Belgische spelers kwetsbaar maakt. Vandaar de oproep van Marc Frederix, voorzitter van de Raad voor Reclame, om een fiscale stimulans in te voeren om adverteerders aan te moedigen lokaal te investeren, als aanvulling op de toekomstige “digitale belasting” op grote platforms.
Vul dit formulier in om het bestand te downloaden