Ook Belgische media claimen sinds lang verantwoordelijke rol in de strijd tegen gokverslaving

Een totaalverbod op gokreclame is GEEN oplossing

  1. Gokreclame verschuift integraal naar online, de hele sector belandt in de illegaliteit, gokverslaving wordt groter dan voorheen
  2. Alle relevante sportwedstrijden verdwijnen achter de betaalmuur

Het KB op initiatief van Minister Van Quickenborne, dat deze maand gepubliceerd werd in het Belgisch staatsblad, is er gekomen zonder overleg met de eigen kansspelcommissie, niet met de media noch met de sportsector, en installeert een totaalverbod op gokreclame.

Een totaalverbod gaat compleet voorbij aan het doel om gokverslaving aan te pakken. Dat was ook het advies van de eigen Kansspelcommissie, de regulator van de sector. Het bestaande vergunningsbeleid voor legale aanbieders dient tot voorbeeld in het buitenland. Het echte probleem ligt in de tsunami van illegale aanbieders en aanbieders die de regels die gokverslaving moeten tegengaan, niet respecteren. Deze gokmaffia moet worden aangepakt, maar niet door legale aanbieders de mogelijkheid te ontzeggen om te adverteren.

Het KB is zonder overleg met de media en de sportsector tot stand gekomen.

De impact op de consument is desastreus

De impact op de Belgische consument is intussen desastreus. Het reclameverbod op klassieke media zal leiden tot een overload aan online reclame aangezien die nauwelijks aan banden kan worden gelegd.  En net online wordt de consument het meest geconfronteerd met een overvloed aan illegale aanbieders.

Daarenboven zien Belgische media eveneens cruciale inkomsten verdwijnen waardoor alle relevante sportwedstrijden achter de betaalmuur zullen komen, en/of niet langer kan worden geïnvesteerd in sportverslaggeving. 

De Belgische media claimen een verantwoordelijke rol, en pleiten net als de sportsector, om samen een kader te creëren om op een verantwoorde manier om te gaan met sportweddenschappen en een gebalanceerd kanalisatiebeleid te faciliteren en consumenten te beschermen tegen gokverslaving.

Wij stellen voor een zelfregulerend kader te ontwikkelen met inhoudelijke regels en dit onder auspiciën van de kansspelcommissie in samenwerking met het Communicatie Centrum dat ook de JEP beheert.

Adverteren wensen we drastisch te beperken in volume, tijdstip van uitzending, en inhoud van de boodschappen,  maar moet beperkt behouden blijven voor het legale aanbod.  Op deze wijze, zal de consument naar het legaal aanbod geleid worden zonder dat de reclame de verslaving in de hand werkt.

Daarnaast wensen de Belgische media in te zetten op waarschuwingsboodschappen die verplicht elke reclameboodschap moet bevatten.   De media willen dit ontwikkelen in samenspraak met de Kansspelcommissie en het Communicatie Centrum.

Daarenboven zijn de Belgische media bereid om een groot volume in mediawaarde te investeren in sensibiliseringscampagnes over de gevaren van overdadig spelen.  Ook deze zullen desgevallend samen met de kansspelcommissie worden uitgewerkt.

Anders dan een totaalverbod zullen deze maatregelen wel een impact hebben in de strijd tegen gokreclame. 

Ondertekenaars:

VIA – Belgische Federatie Audiovisuele Media, Vlaamse Nieuwsmedia, WE MEDIA en LaPresse

Perscontact:

Wilfried Celis, Voorzitter VIA, Belgische federatie van Audiovisuele Media,

wilfried.celis@dpgmedia.be

Schrijf in voor newsletter

Related content

    Vul dit formulier in om het bestand te downloaden

    Ik wil graag op de hoogte blijven van de activiteiten van VIA