Dit artikel is overgenomen van SEEN FROM SPACE, een wekelijkse publicatie van media agency Space.
VOD is aan een steile opmars bezig, maar hoe zit dat met audio streaming?
Uit de laatste ‘crossmedia’ CIM (TGM-CDJ) bleek dat meer dan de helft van de Belgische bevolking (16+) verklaart Video On Demand (VOD) te consumeren.
De muziekstreamingdiensten (zoals Spotify of Deezer) spreken daarentegen slechts een kwart van de Belgen aan, iets meer in het noorden dan in het zuiden (26% vs 22%).
Ongeveer 11% verklaart de diensten de dag ervoren te hebben gebruikt. Dat kun je nog niet echt een algemeen ingeburgerd gedrag noemen dus.
Het profiel is meer mannelijk dan vrouwelijk, en jong (zoals we vermoedden) maar met een sterk verschil tussen de generaties.
De allerjongsten zijn uiteraard het sterkst vertegenwoordigd en audiostreaming is zelfs mainstream bij de Nederlandstalige 16-24-jarigen met 54% van de gebruikers. Meer in het algemeen is audio streaming vooral populair bij mensen jonger dan 45 en bij de beter gegoede sociale groepen.
Crossmediaal vertegenwoordigen heavy listeners naar de radio 29% van de bevolking 16+, maar ook 41% van de gebruikers van audiostreaming (index 144). Net zoals VOD-gebruikers heavy viewers van televisie zijn, consumeren de gebruikers van muziekstreamingplatforms dus vooral veel geluid. Ze zijn ook heel duidelijk oververtegenwoordigd bij de grote gebruikers van sociale media, VOD, digitale pers, maar ook film.
Hoewel de CIM geen cijfers per platform geeft, steekt Spotify ver boven al zijn concurrenten uit, met een kleine helft (44%) betalende premium accountgebruikers (ter herinnering, meerdere gebruikers kunnen hetzelfde account gebruiken). De overige 56% beweert een gratis account te gebruiken (met reclame dus). Daar ligt een enorm verschil in de houding ten opzichte van VOD. Bij video is het idee van betaalde dienstverlening nu volledig ingeburgerd bij een groot deel van de bevolking. Voor audio daarentegen overheerst nog steeds de idee dat het gratis moet zijn. Uit de laatste publicatie van CIM RAM blijkt dat we bijna evenveel in het noorden en meer in het zuiden naar muziek luisteren via videoplatforms als via audioplatforms. De belangrijkste concurrent van Spotify blijft heel duidelijk YouTube. Naast de gratis accounts die gerentabiliseerd worden door reclame en luisteren via videoplatforms, blijft een betalend premium audio-abonnement beperkt tot een kleine minderheid.
Vul dit formulier in om het bestand te downloaden