In maart 2025 publiceerden UBA en UMA hun 2024 benchmark voor netto media-investeringen. Twee specifieke resultaten trokken onze aandacht. Ten eerste het aandeel van investeringen in lokale regies: 74%. Dit is een duidelijk signaal dat de meerderheid van de markt vertrouwen heeft in lokale spelers. Ten tweede, het aandeel van de netto media-investeringen in Belgische audiovisuele regies: meer dan 50%. Een bewijs dat adverteerders en mediabureaus rekenen op de audiovisuele media om hun doelstellingen te bereiken.
Laten we beginnen met een woord over de studie: de UMA-UBA Digital Benchmark 2024 combineert exhaustieve gegevens van mediabureaus (netto media-investeringen, exclusief fees en productiekosten) met declaratieve gegevens van adverteerders die lid zijn van UBA België (niet-geëxtrapoleerde gegevens van adverteerders die al hun digitale campagnes of een deel ervan intern of via niet-Belgische intermediairs beheren). De gegevens van de mediabureaus zijn exhaustief binnen het bereik van de deelnemende bureaus, terwijl de gegevens van de adverteerders een waardevol overzicht geven van de ‘directe aankopen’ en de kanalen die niet lokaal beheerd worden. Dit snapshot van investeringen omvat dus geen long-tail investeringen.
De resultaten tonen een aandeel in de totale investeringen van 41,9% voor online en 58,1% voor offline, wat de natuurlijke trend in de reclamemarkt naar meer digitaal in zijn mediaplannen bevestigt. 38% van het online gedeelte van deze investeringen gaat naar lokale media, vergelijkbaar met de resultaten van in 2023. Luc Eeckhout, Manager Media & Agencies bij UBA, zegt in zijn analyse: “Dit getuigt van de veerkracht van het Belgische ecosysteem en benadrukt de voortdurende strijd om zichtbaarheid tussen lokale media en de wereldwijde technologiereuzen, vooral in snelgroeiende domeinen zoals video.”
Deze UMA-UBA benchmark geeft ook een snapshot van de balans van de investeringen tussen media door mediabureaus en adverteerders. Met meer dan 50% van de netto reclame-investeringen domineren de audiovisuele media. Zij alleen al nemen bijna twee keer zoveel investeringen voor hun rekening als internationale platforms (Social, SEA, Int’l Online Video, Int’l Online Display). En als we alle lokale regies meerekenen, stijgt het investeringsaandeel naar 74%.
De Belgische reclamemarkt kent de kracht van lokale media. Hier hebben we nog een illustratie van. Door deze media te kiezen in de meeste van hun plannen, kunnen ze de resultaten van hun campagnes maximaliseren, hun lokale expertise versterken en investeren in media die betrouwbaar zijn, dichter bij huis staan en het behoud van ons ecosysteem garanderen.
Vul dit formulier in om het bestand te downloaden