VIA heeft op basis van het CIM Audio time onderzoek een inschatting gemaakt van de verdeling van de audio reclame over de verschillende kanalen in België.
In een tijd waarin streamingplatforms en podcasts steeds meer gebruikt worden, blijft radio de basis van audio reclame, ook voor jonge doelgroepen.
Gegevens van CIM Audio Time toonden ons onlangs de niveaus van audioconsumptie in 2024. Hieruit bleek dat radio (FM, DAB+, via tv of online) 56% van de totale audio consumptie bij de 18-54 jaar opneemt , vergeleken met 24% voor streamingplatformen, 12% voor videoplatformen en minder dan 4% voor zowel podcasts als muziek in eigendom.
Hoe werkt het?
Audiotime brengt de totale audioconsumptie in kaart, dus zowel inhoud als reclame, en daar zijn natuurlijk ook audiobronnen bij die geen reclame dragen.
Door Betaald ad-free streamen, Muziek via Video (waar men alleen via video kan adverteren) en Muziek in eigendom uit de analyse te verwijderen, kunnen we de kanalen isoleren die audio reclame dragen.
Door vervolgens in te schatten wat het aandeel is van reclame in elk kanaal kan een “share of audio advertising” opgemaakt worden.
Wat betreft live radio (ongeacht de distributie modus) kunnen de MDB-gegevens gebruikt worden om de totale tijd te schatten van reclame en vervolgens het aandeel in de totale zendtijd: 8,3%. Hiervoor werd de MDB cijfers van september tot december 2024 gebruikt.
Wat betreft de podcasts gingen we uit van de volgende veronderstellingen: een podcast duurt gemiddeld 15 minuten, de gemiddelde duur van een pre-roll is 20 seconden en 60% van de beluisterde podcasts in België wordt voorafgegaan door een pre-roll. Resultaat: 1,3% van de tijd die wordt besteed aan het luisteren naar een podcast gaat naar het luisteren van reclame.
Tot slot zijn er de gratis streaming platformen zoals Spotify, die de muziek onderbreken met advertising. Aan de hand van een aantal bronnen, waaronder GB Times (tech insights), schatten we het gemiddeld aantal reclameblokken per uur gratis streaming op 25 en de gemiddelde duur van de reclameblokken op 22,5 seconden. Het aandeel van de tijd die wordt besteed aan het luisteren naar reclame op deze streamingplatformen is dus 15,6%.
Door het aandeel van reclame te kruisen met de totale luisterduur van elk kanaal kan ingeschat worden dat de 18-54 jaar dagelijks gemiddeld met bijna 16 minuten audio reclame geconfronteerd worden.
Belangrijkste resultaten
Niet minder dan 83% van alle audiocommercials komt van Radio.
Dit aandeel is vrij uniform aan beide zijden van de taalgrens: 80% in het zuiden van het land en 84% in het noorden.
Bij jonge doelgroepen (18-34) daalt dit aandeel maar bedraagt toch nog steeds 71%. Ook om jonge mensen te bereiken is Radio dus een onmisbare schakel !
Vul dit formulier in om het bestand te downloaden