Dit artikel verscheen eerder in MM.be
Opmerkelijk. Na het memorandum dat ze in juni samen met de VRT opstelden ter attentie van de toekomstige Vlaamse regering, trekken Play (Telenet) en VTM (DPG Media) nogmaals aan de alarmbel. Dat deden ze tijdens een ongebruikelijke gezamenlijke presentatie van hun oproep ter attentie van de nieuwe Vlaamse Minister van Media waarin ze duidelijk maken hoe groot en onhoudbaar de druk op de privé-omroepen is. En waarin ze vragen om gelijke wapens in strijd tegen big tech die met een groot deel van de middelen gaan lopen door een ongelijk speelveld, met oneerlijke concurrentie tot gevolg.
Minder inkomsten, meer kosten
“Onze sector voelt de druk al jaren: de kosten stijgen, terwijl onze inkomsten steeds verder afnemen”, aldus Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, Radio & Streaming van DPG Media. Dat heeft om te beginnen alles te maken met het veranderde kijkgedrag van consumenten die almaar vaker cord cutten. Anderzijds staan ook de reclame-inkomsten onder druk door budgetverschuivingen naar de Big Tech. Dat zal er nog niet op beteren, want hoewel tot dusver enkel HBO Max actief is op de Belgische reclamemarkt (via Ads & Data), zullen Netflix, Disney+, Amazon Prime en co op een bepaald moment beslist volgen.
Concreet blijkt uit een analyse die beide spelers lieten uitvoeren door onderzoeksbureau PMP Strategy dat de jaarlijkse inkomsten van de privé-omroepen tegen 2029 structureel zouden kunnen dalen met zo’n 50 miljoen euro: 31 miljoen minder voor distributie door een daling van het aantal kabelabonnementen (dat zouden er binnen vijf jaar zo’n 600.000 minder kunnen zijn, aldus de analyse). En 20 miljoen minder voor tv-reclame, ondanks de investeringen in digitale BVOD-kijkplatformen als Go Play en VTM GO of het aanbod van het gezamenlijke SVOD-platform Streamz dat pas tegen 2025 of 2026 rendabel zal zijn.
“Deze vormen van digitale diversificatie volstaan niet om de verliezen te compenseren”, aldus het onderzoek dat een daling van de reclame-inkomsten voorspelt van 1% per jaar.
Tegelijk gaan de kosten bij de lokale zenders omhoog: ze moeten immers blijven investeren in content, formats en innovatie als ze de concurrentie willen blijven aangaan met de grote internationale streamers. Conclusie: het bedrijfsmodel staat onder druk en als er niets gebeurt dreigen de Vlaamse private omroepen volgens de PMP-analyse vanaf 2026 structureel verlieslatend te worden, met tegen 2029 een EBITA van -18%.
“Zo’n evolutie kan en zal verstrekkende gevolgen hebben voor de hele sector”, aldus Jeroen Bronselaer, CEO van Play Media. Volgens de analyse van PMP Strategy zouden de bestellingen bij de productiehuizen bijvoorbeeld met een kwart kunnen dalen, er zouden meer dan 700 jobs verloren gaan én het zou zowaar kunnen dat zenders overkop gaan.
Ambitieus mediabeleid
Daarom vragen beide zenders de Vlaamse minister van Media en de federale onderhandelaars om concrete maatregelen. “We vragen geen geld, maar beleid”, aldus Lodewyckx en Bronselaer. “Alleen met een ambitieus mediabeleid vanuit de overheid kunnen we als Vlaamse media-ondernemers onze maatschappelijke rol blijven vervullen en onze sector versterken.”
Dat beleid moet zich om te beginnen richten op de creatie van een eerlijker speelveld ten opzichte van internationale techgiganten. Die beschikken immers over schaalvoordeel en ze moeten niet dezelfde regels volgen, onder andere met betrekking tot reclame rond kansspelen, tabak, alcohol, enzovoort. Daarom vragen de initiatiefnemers van de oproep geen nieuwe beperkingen meer in te voeren en de huidige regels ook door te trekken voor de internationale spelers.
Daarnaast vragen ze een fiscaal gunstig kader voor adverteerders die hun reclamebudgetten bij lokale media besteden, in plaats van op internationale platformen, naar het voorbeeld van de beproefde tax shelter die de lokale productiesector mee uit het slop hielp te halen.
“Dat zou de Vlaamse omroepen de nodige zuurstof geven en inkomsten die opnieuw geïnvesteerd kunnen worden in Vlaamse producties”, aldus het duo dat ook nog benadrukte dat lokale content meer is dan entertainment. “Hij zorgt voor verbinding en solidariteit in Vlaanderen, voor creativiteit en innovatie, hij versterkt de diversiteit en pluraliteit en staat garant voor sterke informatie en objectiviteit in de berichtgeving.”
“Die content is ons enige zo niet grootste wapen in de strijd tegen de internationale big tech”, aldus beide managers nog. Dat geldt trouwens niet alleen voor de Vlaamse privézenders, maar net zo goed voor hun Franstalige en internationale tegenhangers, of ze nu openbaar of privé zijn. “Om die vind- en leefbaar houden is een proactieve politieke houding nodig. Om te beginnen in Vlaanderen, maar voor bepaalde aspecten ook op Europees niveau.” Niet alleen binnen de politiek trouwens, alle stakeholders binnen onze sector mogen zich gerust aangespoord voelen om hun verantwoordelijkheid nemen tegenover het lokale ecosysteem.
Vul dit formulier in om het bestand te downloaden